JULEN '12

 
Julen 2012 blev en jul utöver den traditionella, då jag och gubben, istället för att fira med familjen, drog till Köpenhamn och spenderade två nätter på hotell. Lyckades pricka helt rätt då vi valde Copenhagen Plaza, som var ett otroligt mysigt och charmigt hotell från 1913, där flera kända rockgrupper såsom Queen, Black Sabbath, Van Halen, Led Zeppelin och Mötley Crüe också bott. Vårat rum låg på översta våningen och vi hade utsikt över Tivoli och Centralstationen, vilket var skithäftigt kvällstid. Frukostbuffén var underbar, och baren på hotellet var riktigt mysig. Som att kliva rakt in i ett gammalt bibliotek ur en Harry Potter film, därav namnet "Library bar". Julaftonskvällen spenderade vi tillsammans med Zach och Erin på en av de få restauranger som var öppna, åt och drack gott, och strosade sedan tillbaka till hotellet för att öppna julklappar.
 
På juldagen hoppade vi på en Sightseeing-buss, som tog oss runt till de mest kända platserna utav staden, och när vi åkte förbi Nyhavn dog jag ju lite. Sommartid lär det ju vara oslagbart. Förövrigt ÄLSKAR jag Köpenhamn. Vilken underbar stad alltså. Trots att vi inte riktigt fick chansen att uppleva allt den har att erbjuda då det mesta tyvärr var stängt, kände jag på en gång att Köpenhamn är en stad jag utan tvekan skulle kunna tänka mig att bo i. Mycket härligare atmosfär än Stockholm, och mycket mindre och mysigare än London (som är de två resterande huvudstäder jag besökt, typ). På annandagen, innan vi tog tåget tillbaka till Odense, gick vi på Tivolits årliga julmarknad, vilket var bland det finaste jag sett. Hela stället var utsmyckat i ryskt jultema. Nä, ett som är säkert är att Köpenhamn definitivt inte har sett det sista utav mig. Vår julhelg kunde verkligen inte blivit bättre.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Gud vad fina ni är! :)

Svar: Tack Sandra! :)
Josefine

2013-01-03 @ 12:53:43
URL: http://sandrafalkevik.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0