Poor babies♥


Jag ska skriva ett arbete på naturkunskapen om utrotningshotade djur och jag har valt schimpansen. Dock anar jag att det kommer bli sjukt svårt för mig då jag blir så jävla ledsen när jag läser artiklarna och all annan info på nätet om de stackars schimpanserna. Men det är ju sånt här jag brinner för, och ju mer jag läser desto mer vill jag hjälpa till. Varför tror ni jag ska söka miljö- och hälsoskydd med inriktning djurskydd på högskolan, daah?

lite information: schimpanserna är den apa som är närmast släkt med oss människor men ändå är vi inte snälla mot dem, och det tycker jag är fruktansvärt. Jag läste på världsnaturfondens hemsida att det fanns ungefär 2miljoner schimpanser i början av 1900talet, nu finns färre än 100.000 st kvar. Varje år slaktas och säljs uppemot 12-1800 schimpanser på marknaderna i Kameruns huvudstad, och nu har man även upptäckt att allt fler lyxkrogar i bland annat London, Bryssel, New York säljer illegalt kött från schimpans och gorilla. 10 ton illegal, afrikansk bushmeat (kött från vilda djur) smugglas in i London via Heathrow, varje dag.

Förjävligt eller hur? Jag finner inga ord, tjuvjakten måste bara stoppas annars kommer alla schimpanser att vara utrotade från våran planet inom bara några få år. Jag har sjukt nära till gråt varenda gång jag läser om de stackars schimpanserna, även när jag läser om andra utrotningshotade djur, djur som vanvårdas, och djur som far illa på alla möjliga vis. Det gör ont i mitt hjärta.♥


Kommentarer
Postat av: M

ja precis!Dags att sänka priset en aning kanske?

Det låter som ett ganska smart avtal tycker jag!



Gud nej,klart som fan att jag fortfarande ska gå till tandläkaren!jag vart så himla sur igår när jag var tvungen att bli skyldig mammsen mer pengar :/



Åååh schimpanser är så jävla söta och oskyldiga små liv,hur kan man vilja vara elak mot dem eller djur överhuvudtaget?!Hemskt!

2009-11-11 @ 14:10:34
URL: http://lifeguard.blogg.se/
Postat av: BECITAH

Jag var ju på Zoo häromdagen och det är fruktansvärt att tänka sig att dessa vackra djur håller på att bli utrotningshotade. Om dem dör kommer dem ALDRIG tillbaka, synd eller hur?! :O



Jag tycker vi ska tänka lite på vad vi gör här i Sverige ock¨så, för vi är inte så mkt bättre än många andra i t.ex. afrika m.m. Vi skjuter ju våra egna fina vargar, och så klagar vi över att dom i Afrika skjuter lejon m.m.



Jag tror ditt arbete kommer bli jätte bra så I wish you luck (:

2009-11-11 @ 14:44:04
URL: http://becitah.blogg.se/
Postat av: Elin

Att dom sen är så jäkla söta gör ju inte saken bättre!

2009-11-11 @ 17:16:42
URL: http://elinhultqvist.blogg.se/
Postat av: M

Nej precis !

Hur simpelt som helst,ingen kan misslyckas :D

2009-11-11 @ 19:44:28
URL: http://lifeguard.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Usch jag mår verkligen också dåligt av att tänka på hur många oskyldiga stackars djur som får lida pågrund av oss människor. Schimpanserna, isbjönarna som drunknar pga den globala uppvärmningen, djur som plågas i djurtransporter under hemska förhållanden, tjurfäktningar, pälsindustrin.. Det är sjukt vad grym människan är egentligen, och jag blir som du så himla ledsen. Det är en gåta för mig hur vanligt det idag faktiskt är att djur lider:(

Ett jobbigt men viktigt ämne.. Lycka till med arbetet!

2009-11-12 @ 16:49:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0