18-årsgräns för att sola

Jag läste att det kan komma att införas en 18-årsgräns för att få sola solarium, och det tycker jag faktiskt är sjukt bra. Första gången jag solade var nog i 8:an, och sedan dess har jag solat till och från under vintermånaderna, trots att jag alltid har vetat att det är farligt. Trots att jag vetat om riskerna har jag ändå lagt mig i den ena cancergrillen efter den andra, allt för att se så bra ut som möjligt.


Dock inte alls ofta, ibland inte ens en gång i månaden, och det är jag otroligt glad över idag. För jag tänker aldrig sola solarium igen i hela mitt liv, efter ha läst om fina Sabinas kamp mot hudcancern i hennes blogg. Och det tycker jag inte att ni heller ska göra, för det är inte värt det. Visst tänker man "det händer inte mig" men ett tu tre så gör det faktiskt det och då kan det vara för sent. Så bojkotta solariumerna och använd solskyddsfaktor i solen, så gör ni iallafall något för att skydda er från denna hemska sjukdom !

Kommentarer
Postat av: Michaela

Jag har faktiskt aldrig solat solarium. Min mamma har i princip förbjudit det efter att själv ha varit "solarie-missbrukare" större delen av sitt liv. Men jag känner inte ett så stort behov heller.. Även om jag är ful när jag är blek, haha

2009-04-20 @ 16:59:31
URL: http://rocknrollsoldier.blogg.se/
Postat av: Hedvig

Jag har aldrig solat solarium, vilket jag är väldigt glad över. Jag har bestämmt mig för att aldrig göra det heller. Visst, det är inte kul att känna sig så blek och ofräsch under vinterhalvåret, men hur kul är det sen när man står där med hudcancer? Jag känner en som har det, dock inte malignt melanom (?) utan någon mindre farlig variant som gör att hon med jämna melanrum måste gå och ta bort hudförändringar, men hon får inte vistas längre stunder i solen, måste ha solhatt och ska helst sitta i skuggan då. Det är inte värt det. Sen kan det ju såklart hända någon som inte solar solarium också, men det ökar ju helt klart riskerna.

Åldersgräns är bra, men bäst vore ju om man tog bort alla solarium helt:P

2009-04-20 @ 17:06:13
URL: http://theolsentwins.webblogg.se/
Postat av: Josie

Hedvig: ja, det finns ju BUS, det är ju ett så mycket bättre alternativ liksom. Solarium är egentligen bara onödiga, så jag tycker också att de borde förbjuda dem helt och hållet. Även om åldersgräns på 18 år är bättre än ingenting.

2009-04-20 @ 17:53:11
URL: http://thejosie.blogg.se/
Postat av: Natalie

SJUKT BRA!

2009-04-20 @ 20:26:09
URL: http://tjusig.blogg.se/
Postat av: Alshammar - Style As Lifestyle

skulle vara en bra lag

2009-04-21 @ 18:34:42
URL: http://halshammar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0