CUPCAKES


 
Slängde ju ihop ett par cupcakes igår, och på bilderna ovan ser ni slutresultatet. Visst blev dem söta? Det är citron- och limecupcakes med en rosig hallonfrosting, och de blev riktigt, jävla goda om jag får säga det själv. Älskar kombinationen av citron och hallon, det slår verkligen aldrig fel. Receptet har jag, efter lite googlande fram och tillbaka, dessutom knåpat ihop själv (ej frostingen) med hjälp av Leilas grundrecept på muffins. Jag var nämligen ute efter riktigt fluffiga cupcakes, och med hjälp av min nya hookup, lowfat varianten av grekisk yoghurt som du kan använda till precis ALLT, tycker jag att jag lyckades fantastiskt bra. Jag uteslöt all annan vätska så att smeten mer liknade en fluffig deg, och körde på bikarbonat istället för bakpulver. Det fungerar bara du har något syrligt i smeten som hjälper bikarbonaten att jäsa, som yoghurten i det här fallet. Formarna i gummi har jag köpt på IKEA för en billig peng, och de fungerar riktigt smidigt. Receptet down here ↓
Cupcakes:
  • 100g smör
  • 2 ägg
  • 1½ dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl grekisk yoghurt
  • 1 st lime, saften
  • 1 st citron, skalet
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 nypa salt
Sätt ugnen på 175 grader.Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, grekisk yoghurt, rivet citronskal och saften från limen. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i muffinssmeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen cirka 10-12 minuter eller tills dina muffins är är gyllenbruna och "torra" inuti. Provstick med en tandpetare, den ska vara helt torr när när du dragit ut den.
 
Frosting:
  • 250 g hallon
  • 1 lime
  • 3 msk strösocker
  • 60 g smör
  • 100 g Philadelphia
  • 5 dl florsocker
Häll i frysta hallon, strösocker och saften från en lime i en liten kastrull. Mosa hallonen och koka tills såsen är varm och rinnande. Ta av från värmen och kila bort kärnorna genom en finmaskig sil. Låt svalna. Blanda 5 msk av hallonsåsen med smör, philadelphia och florsocker. Vispa ordentligt till en fluffig och jämn frosting. Spritsa frostingen på de svala cupcakesen. Garnera med något fint strössel. Enjoy!

Kommentarer
Postat av: Liz

Intressant om bikarbonat, had no idea! :P Vad fina cupcakes och vad mysigt kök ni har!

2013-01-16 @ 17:17:57
Postat av: Ella

vad fina!

Svar: Tusen tack!
Josefine

2013-01-30 @ 15:42:12
URL: http://duojagg.blogg.se
Postat av: Kaffehörnan

Grymt duktig du är, dessa kunde varit i en tidning. Så bra jobb

Svar: Vad glad jag blir, tusen tack! :)
Josefine

2013-01-30 @ 23:48:20
URL: http://kaffehornan.se/
Postat av: elvira

åh vad fina!

Svar: Tack! :)
Josefine

2013-01-31 @ 02:21:05
URL: http://kbjorklund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0