Run bitch!

Jag läste nyss ett inlägg på Fröken Ajax blogg om den såkallade storstadspulsen. För mig, som kommer ifrån och bor i en liten stad, är det så sjukt svårt att förstå varför ni stockholmare är så fruktansvärt stressade. Dock förklarade hon rätt bra varför. Men för mig är det fortfarande ologiskt. Varför stressa upp sig, när man inte är stressad egentligen? Vill ni vara stressade? Jag är faktiskt lite rädd för er noll-åttor när jag är i Stockholm, om jag ska vara ärlig. Tagga ner. Ni springer över mig!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Haha, vi vill nog inte vara stressade - men för att komma fram (eftersom vi är så många) så måste man typ armbåga sig och springa. Jag har inget bra svar på din fråga egentligen, hehe ;) De flesta huvud-/storstäder har väl en viss puls - så det måste ju bero på någonting..?

2008-09-26 @ 18:49:21
URL: http://sandraajax.se
Postat av: Camilla

Jag vill gå fort och stressa fram för att alla tjockisar går så satans söligt. Det värsta jag vet är någon som borde ha en skylt med "Bred last" på sig, går så sakta och tar så mycket plats, att jag måste sakta ner till deras tempo. Haha ;)

2008-09-26 @ 19:01:58
Postat av: Josie

Sandra; Ja det verkar vara så, att för att komma fram måste du stressa och armbåga sig. Jag antar att ni är vana vid det vid det här laget, men för mig, som kommer på besök ytterst o-ofta, är det någonting som aldrig kommer att kännas naturligt. Jag blir bara sjukt irriterad på folk som knuffas. Min tanke blir typ; chilla ^^



Camilla; Fast vadå? Är det bara tjockisar som går sakta i Stockholm? Och vadå, finns det ingen normal hastighet på tempot? Är det ändera sega eller stressa som gäller? Låter konstigt, haha.



2008-09-26 @ 19:43:29
URL: http://thejosie.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv; Det är väl därför vi 08:or anses dryga - eftersom vi är vana att knuffas & bli knuffade på. Ingen ber om ursäkt. Så när vi besöker andra städer och råkar knuffa någon så är det kanske inte alla som ber om ursäkt.. (Jag gör det! ;)

2008-09-26 @ 20:01:43
URL: http://sandraajax.se
Postat av: Camilla

Skinnybitch: Jag trodde du förstod ironin i det jag skrev :) Alla tjockisar går sakta! Inte bara i Sthlm, haha vadå fördomsfull? Nej ärligt talat så har jag ingen aning om varför folk stressar.

2008-09-26 @ 20:15:07
Postat av: BettY

hehe det där är inget som jag tänker på faktiskt. Men däremot märker man ju när man kommer till mindre städer hur sega och långsamma alla är:P Det är först då som man inser att folk i sthlm är väl lite mer "stressiga." Men jag tror inte att det är avsiktligt utan tempot är bara högre här helt enkelt. Och jag trivs bäst med det! Älskar storstäder. Jag är verkligen ingen "small town girl" haha

2008-09-26 @ 20:51:38
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: Josie

Camilla; Okey, nu förstår jag ;) Och det stämmer, tjockisar GÅR sakta.



Sandra; Nej, jag har märkt det. Att ingen ber om ursäkt alltså ^^ Mycket oförskämt i mina ögon. Tur att du gör det iallafall ;)



BettY; Det är tur att ni stockholmare är vana vid och tycker om det höga tempot, annars hade det varit jobbigt. Däremot tycker jag verkligen inte att vi i småstäder är långsamma. Vi har normalt tempo ^^ Kul att du gillar storstäder, det gör jag också. Men jag älskar att vara en "small town girl" i hjärtat :) Det är en speciell känsla som ni i från storstäder aldrig kommer förstå er på.

2008-09-26 @ 21:03:31
URL: http://thejosie.blogg.se/
Postat av: BettY

svar: Joo det hade det nog. Men ni själva märker nog inte att ni är långsamma haha... nää men det kan ju vara skönt med ett lite "lugnare" tempo också. Det kan jag förstå! Och ja den känslan kan man nog bara känna om man är uppväxt i en småstad själv. Men den där storstadspulsen är speciell den med hehe:P Jag gillar den där ständiga rörelsen och att det händer nåt liksom. Jag blir nästan lite stressad konstigt nog om jag är i en liten stad för allt går så segt. haha i know it's weird... Men det är kul med kontrasterna och att höra andras åsikter om sthml:)

2008-09-26 @ 21:33:16
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: BettY

svar: Mm ja men precis! Joo jag kan se varför en del tycker det är jobbigt när det är mycket folk och så och att man måste trängas lite. Men det är det som nästan är själva grejen med storstäder också att det är lite rörigt sådär:) Jag älskar att höra vad andra tycker, positivt som negativt:P Jag förstår vad du menar! En del Stockholmare tror typ att dom är så mkt bättre än alla andra och att sthml är bäst typ och att åh vad coolt att komma ifrån sthml eller nåt. Sånt tycker jag bara är larvigt... Det är många "snobbar" här tyvärr. Finns jättemånga andra mysiga ställen i Sverige också! Har aldrig varit längre norr upp än till Dalarna faktiskt, men skulle gärna vill åka till Norrland nångång och se hur det är där:) Malmö är jättemysigt btw, har du varit där?

2008-09-26 @ 22:18:45
URL: http://ultimatenicole.webblogg.se/
Postat av: hindu times

att stressa är naturligt för de flesta stockholmare. vi vet inte hur man inte är stressad! jag är så stressad så mina visdomständer börjat växa... höhö! (det är sant alltså.) kan heller aldrig somna förens efter 1-2 timmars vridande. har för mkt igång i skallen! =/

2008-09-26 @ 22:54:25
URL: http://hindutimes.blogg.se/
Postat av: Hannah

Alltså, jag har aldrig tyckt att det är speciellt stressigt i stockholm. Visst springer man till tunnelbanan även om det går en fyra minuter senare, men det är ju bara för att man slipper vänta i fyra minuter då. Tycker att det är rätt logiskt, haha ;)



Och jag håller med om att stockholmare är dåliga på att säga förlåt när de typ stöter till någon... jag gjorde ALLTID det förut, men det känns inte så värt att springa runt och säga förlåt när man stöter till någon om man aldrig får något tillbaka.

2008-09-27 @ 10:11:12
URL: http://uglies.blogg.se/
Postat av: Josie

Hannah; Men vad gör det om ni väntar 4 minuter då? Det är ju ingenting :P Jag förstår ju hur du/ni tänker, men inte varför. Haha.

2008-09-27 @ 10:41:47
URL: http://thejosie.blogg.se/
Postat av: Hannah

SV; Jo, jag vet.. men det är väl det som är storstadspulsen liksom ;) Man orkar inte ens vänta fyra minuter, trots att det egentligen är ingenting, bara för att man är van att stressa, heh.

2008-09-27 @ 17:24:48
URL: http://uglies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0